Podzimní roadtrip karavanem

Na začátku října 2023 jsme se vydali na letošní poslední výlet karavanem. Odjezd se kvůli událostem v rodině asi o 2 týdny posunul. Už kvůli tomu jsme moc rádi za to, že s karavanem šlo všechno flexibilně upravit a odložit. Původně jsme měli v plánu dojet na sever Itálie. Během cesty jsme ale plány překopali, protože tam neustále pršelo.

Směju se, jak nám vždycky všichni přejí „hezkou DOVOLENOU“. 🙂 Dovolená to je ovšem jen někdy. Naši cestu jsme totiž spojili s Honzovými služebkami po Maďarsku. Mimo to i on musel na cestách pracovat „z domu“, takže náš režim byl velmi podobný tomu, když jsme doma v bytě. Ráno práce nebo schůzky, já někde se Štěpou venku, pak uvařit oběd, najíst se, dát Štěpu spát do vozíku na kolo a jet se někam na chvíli projet.

V tomto článku najdete seznam míst, které jsme navštívili plus stručný popis k nim. Třeba vás inspirují vydat se na cestu. 🙂

Místa, kde jsme se alespoň na 1 noc zastavili. Funguje proklik na mapu.

GABČÍKOVO (SK)

Naše první zastávka vedla na dunajský ostrov, kde jsme zaparkovali karavan kousek od vodního díla Gabčíkovo.

Podél Dunaje vede cyklostezka, kde se můžete krásně projet po rovince, kam se vám zachce. Podívali jsme se na vodní dílo Gabčíkovo. To bylo vystaveno na prevenci povodní, výrobu elektřiny a zlepšení splavnosti po řece Dunaj.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: (mapa) Karavan jsme zaparkovali vedle kavárny/baru Cafe Kompa, kde jsme se ujistili, že jsou s tím všichni v pohodě. Tady to byl pro Štěpů ráj! Kolem kavárny bylo zaparkováno tak 20 různých vozíků, odrážedel, kočárků,… Vedle hřiště, kamínky, všude kolem velký prostor na to kopat si s balónem, skoro žádná auta.

NA CO SI DÁT POZOR:Komáři se ženili, bzum bzum ženili….“ 😀 Ano, pohybujeme se u řeky a i když jsme tam byli na podzim, tak stále tam bylo hezké počasí, a tudíž i komáři, kteří nám sáli krev ve dne v noci.

GYÖR (HU)

Györ byl cílem kvůli Honzové služebce. Vyložil nás tedy u města a každý jsme si šli svou cestou. Když jsou takovéto dny, tak se chci hlavně projít, nasát místní atmosféru, najít park, kde si Štěpa poběhá, najít místo, kde ho přebalím, dám si něco k jídlu (v případě, že už je zima). 😉 Nic víc, nic míň. V případě počasí bez deště moc negooglím a jen tak se toulám. Pokud tedy chcete znát nějaké „hot tips“, tak raději na jiný blog. 😉

MÍSTA KAM JÍT S DĚTMI:

Za 3 hodiny jsem toho moc nestihla a ani to nebyl účel.

Ostrov na řece Rába – Radó sétány – nabízí hezký park s altánkem a fontánou.

Centrum města: projděte si uličky, náměstí, zas tak velké to není. V uličkách v centru najdete spousty kaváren i restaurací.

CSESZNEK (HU)

Česnek. Jak skvělý název, že? 😀 Toto místo jsme našli na mapě, když jsme se dívali, kam až jsme schopni přes Štěpův odpolední spánek z Györu dojet. Bylo jedno z nejhezčích, kde jsme měli možnost parkovat. Parkovali jsme vedle hřbitova, to má vždycky výhodu. Na hřbitově si můžete během otevírací doby dopustit vodu a v místním bistru kousek od parkoviště zajít na WC a občerstvit se.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: parkoviště vedle hřbitova pod hradem (mapa) bylo dostatečně prostorné, že jsme tam nikomu nezavazeli. Jelikož už tam nebylo narváno, tak jsme dokonce vytáhli markýzu a stůl.

VÝLETY: Věděli jste, že jsou v Maďarsku ferratty? Jeli jsme kolem nich na kole kaňonem. Celou trasu najdete TADY. Nádherné listnaté lesy, cesta kaňonem, kolem skály, na konci fajn hospoda se zahradou, hřištěm, kaštany. 🙂

Další výlet, který jsme podnikli, byl na Pannonhalmské arciopatství. Tato ikonická stavba jde vidět už z dálky a musím říct, že jsme v místě strávili skoro celý den. Areál si můžete projít venku i vevnitř. S ročním dítětem to vůbec nebyl problém. Moc ho to bavilo, všude běhal, obdivoval schody i sochy. 😀

Nejvíce nás okouzlila místní knihovna. Přesně taková, jako byla v Harry Potterovi! Chodili jsme tam s pusou dokořán a do toho naháněli Štěpu, aby se tam nepodplazil pod páskou a nešel do zakázaných míst ke starým knihám. 😀 Mile nás překvapilo, že stále funguje, nejen jako „muzeum“.

Do Pannonhalma si opravdu zajeďte a předtím si nastudujte jejich stránky, otevírací dobu TADY. POZOR! Pokud se tam chystáte ve svátek nebo v neděli, bývá zvýhodněné vstupné z toho důvodu, že můžete jít pouze do knihovny. V ostatních prostorách probíhají mše. A byla by škoda ostatní prostory nevidět. Tak na to myslete. 😉

BALATON (HU)

Jezero Balaton v Maďarsku je místo, kam bych se s dětmi vydala znovu a ideálně hned po skončení léta. Voda bude ještě teplá, ale už tam není tolik turistů. Kolem Balatonu je spousta kempů s různými možnostmi ubytování (pro stany, karavany/campery, pronájmy chatek, mobilních domků, apartmány,…). Však se sami podívejte podle preferencí.

My jsme zakempili na 4 noci v Caravan kemping v městečku Gyenesdias. Honza měl prostor na práci na PC a my jsme se Štěpou chodili na místní pláž, kde byla spousta průlezek a velký prostor na běhání, hraní si s balonem. Dále jsme mohli vyprat a celkově věnovat nějaký čas údržbě, která je na delších cestách také potřeba. 😉

Odpoledne jsme si vyrazili na kolo kolem již vyhaslých maďarských sopek nebo do městečka Kesthely. V Kesthely jsme strávili většinu času v anglickém parku, který náleží místnímu baroknímu zámku. Za sebe můžu jen doporučit! Volnost, spousta prostoru v přírodě a možnost si udělat piknik v parku. 😉

Jihozápad Balatonu se nám líbil zejména pro to, že je obklopen kopečky. Na kopcích se nachází vinice, které pohled do krajiny ještě více zvelebí. 🙂

MARIBOR (SLO)

Ve Slovinsku jsme byli poprvé, když nepočítám občasný přejezd do Itálie nebo Chorvatska. Maribor je hezké vitální město, které má sportovního ducha. Všude kolem kopečky, skoro jako Valašsko (:-D), sjezdovka hned za městem, která se využívá v zimě na lyže/SNB a v létě na kolo.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: Wakepark Dooplek kousek od Mariboru má vedle obrovské parkoviště, kde jsme mohli stát i několik dní. Na parkovišti byl kohoutek s vodou. Na rohu je hospůdka, kde si můžete dát něco k pití a zajít na WC. Kolem vody je krásné dřevěné hřiště pro děti i dospělé. Byl tam klid a kolem krásná příroda.

VÝLETY NA KOLE: Z místa parkování jsme si udělali hned 2 výlety do Mariboru. Pokaždé z jiné strany.

Ten první vedl na sjezdovku a poté do centra města. Ze sjezdovky jsou opravdu krásné výhledy. Bohužel se velkou část tam jelo po cestě. To by až tak nevadilo, kdyby místní řidiči nejezdili jak hovada. Takže pro nás s děckem ve vozíku celkem stres. Podrobnou mapu najdete TADY.

Druhý výlet byl po opačné straně a pro cyklisty mnohem příjemnější. Nejezdila tam moc auta, měli jsme krásné výhledy a projížděli kolem vinic. Jen to bylo fyzicky náročnější, protože jsme buď stáli v pedálech nebo brzdili z prudkého kopce. Přesto byl pro nás mnohem zajímavější. Celou trasu najdete TADY.

NA CO SI DÁT POZOR, KDYŽ JEDETE NA KOLE: Slovinci jezdí v autě jak blázni. Předjíždí i tam, kde dostatečně nevidí, jedou blízko vás a jedou rychle. 😉

BAD RADKERSBURG (AU) A GORNJA RADGONA (SLO)

Hraniční města hned vedle sebe. Bad Radkersburg je město umělců na hranici se Slovinskem. Všude spousta malých obchůdků od místních kreativců, pořádání výstav atd. Nic víc jsme tady nevymýšleli, protože jsme se chystali dál za lepším počasím a cyklistikou.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: Parkovali jsme přímo u fotbalového hřiště (mapa), kde bylo dostatek prostoru. Samozřejmě jsme se ještě zeptali místních, jestli jsou s tím v pohodě. Tak to ostatně děláme téměř vždy.

ST. ANNA AM AIGEN (AU)

Vinařská oblast, kopcovitá oblast. Strávili jsme zde 2 dny, kdy 1 den jsme si prošli část vinařské stezky a druhý den si vyjeli na kole za hranice do Slovinska a zpět. Naši trasu vám rovnou nasdílím TADY.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: S tímhle typem parkování jsme se setkali poprvé. V centru městečka (mapa) bylo jen několik málo míst na zaparkování (zdarma). Ta byla však vyhrazena pro campery, karavany, dodávky. K dispozici bylo nonstop otevřené WC i s přebalovákem, kohoutek s vodou venku u parkoviště a možnost napojit se na elektřinu.

SÁRVÁR (HU)

Sárvár jsme vybrali z důvodu, že byl po cestě zpět na Vsetín. Počasí se ochladilo a nám se zachtělo do termálů. 🙂 Vybrali jsme si kemp hned vedle termálních lázní, který je otevřen celoročně.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: Thermal Camping Sárvár byl už obsazen, ale mají tam možnost stát na parkovišti hned vedle za cenu cca 10EUR/noc, když je kemp plný. Můžete tak čerpat veškeré služby kempu. Z kempu rovnou dojdete v županu až do lázní. 🙂

NA CO SI DÁT POZOR: Překvapilo nás, že recepce kempu byla během oběda na 3 hodiny zavřená a hosté se nemohli dostat ani dovnitř ani ven. Co kdyby někdo musel rychle odjet…? To nás nemile překvapilo a ještě jsme se s tím nesetkali. Moc do těch kempů nejezdíme no, proto toho moc nevíme, ale prý to je běžné i třeba ve Francii…

ČACHTICE (SK)

Našim cílem byl Čachtický hrad, ke kterému se váže pověst o Čachtické paní – Elizabeth Bathory. Film Bathory jsme už viděli předtím, tak nás místo zajímalo. O Čachtickém hradu si můžete přečíst na jejich stránkách.

PARKOVÁNÍ/STÁNÍ PŘES NOC: Zaparkovali jsme už u vesnice Horná Streda u rybníka Štrkovisko Dlhé kusy, kde jsme byli od večera sami. Jedno z nejhezčích a nejklidnějších stání, které jsme kdy měli. Uznejte sami. 😉

TIP NA VÝLET: Vydali jsme se na Čachtický hrad. Parkovat můžete buď na placeném parkovišti cca 1km od hradu nebo ještě kousek níže podél cesty na místech k tomu určených. My jsme to kvůli karavanu dali níž a nahoru si vyšlápli s kočárem po asfaltové cestě. Jen samotný konec už mírný terén, ale nic, co by klasický kočár nezvládnul.

Vstup do areálu hradu je zpoplatněn a jsou odtud nádherné výhledy! Uvnitř je malé muzeum, kde si můžete přečíst více. V říjnu už tam žádná hospoda nebyla. Ve stánku, kde se prodávaly vstupenky, si bylo možno zakoupit kávu a drobné občerstvení. Takže SVAČINY S SEBOU! 😉

Tímto byla naše podzimní cesta karavanem u konce. Zazimováváme ho a vytáhneme zase na jaře. A kam to bude? To ještě sami nevíme. 😀 Ale tušíme, že zase někam do tepla. 😉

Tak to je moji milí pro dnešek všechno. Článek si uložte a čerpejte z něj, případně mi napište, kdybyste chtěli něco dodat. 😉

Tak zas příště,

Kristýna

pořádáme inspirativní přednášky o cestování se zajímavými hosty.