V minulém článku jsme se zabývali první minutou vaší prezentace. Přeskočíme rovnou na stejně důležitou část, a tou je závěr. Je dobré si jej nacvičit. Prospěje to jak vašemu sebevědomí, nervům tak i celkovému dojmu, kvůli kterému vaše prezentace je.

Publikum se v tuto chvíli rozhoduje, jak na něj přednáška působila a jaký jste na něj udělali dojem. Pokud bude konec vydařený, budou diváci více ochotni s vámi dále interagovat a přijmout výzvy, o které je “žádáte”.

Pojďme se tedy podívat co mezi hlavní body ukončení přednášky patří.

Netápejte

“Nó, to by bylo asi vše, snad jsem na nic nezapomněl, takže tak…” si prosím odpusťte. Opět to souvisí s prvními řádky tohoto článku, že tuto část je důležité si nacvičit.

Dokončete příběh, který jste na začátku otevřeli

Pamatujete si na předchozí článek? Říkali jsme, že pro navození atmosféry a zájmu o vaše povídání je dobré příběh jen “nakousnout”. A právě teď je čas na jeho rozuzlení. Toto rozuzlení s sebou může nést hlavní myšlenku a inspiraci pro všechny posluchače.

3 klíčové body

Lidé si prostě více nezapamatují. Podobně jako u úvodního obsahu nemá smysl se nějak rozepisovat. Upřímně se zamyslete, co je opravdu nejdůležitější, aby si diváci odnesli. 3 body si totiž bude mozek ochoten se zájmem zapamatovat.

80 % času

Když si závěr trénujete a máte od organizátora daný striktní čas, nacvičte si jej na 80 % tohoto času. Je pravidlem, že se doba vždy protáhne.

Q&A před sumarizací

Lidé mají různé závěrečné dotazy a vy nikdy nevíte, co přijde. Častokrát jsou to jen plytké řeči, které zajímají jen nízké procento jedinců v publiku. Při zodpovídání těchto dotazů se mohou ostatní nudit a přestat dávat pozor.

Pokud se přesto otázky na závěr rozhodnete zařadit, dejte je jako předposlední část prezentace. Na závěr si nechejte VAŠI sumarizaci. Zkrátka to, co chcete, aby si lidé odnesli přímo od VÁS.

Co když se nikdo na nic nezeptá

“Tak vážení, pokud byste se chtěli na něco zeptat….?…” … a nikdo se nehlásí. Tohle není příjemná situace a je potřeba na ni být připraven. Hezky z ní můžete vybruslit slovy

“Nejčastěji se mě lidé ptají na….”

a vložíte  si zde zajímavou otázku s ještě zajímavější odpovědí, která bude pro diváky přínosná.

Po-ma-lu

Konec je důležitý. Proto závěrečným slovům věnujte dostatečnou váhu a důraz. Lidé by z tónu a tempa prezentace měli poznat, že nastala změna, blíží se finále a ještě více zpozorní.

CTA – “call to action”

Sami si řekněte, co by měli diváci po skončení vaší prezentace udělat.

Chcete, aby se s vámi spojili skrze sociální sítě? Chcete, aby vám napsali připomínky na email? Budete v místě působení ještě nějakou dobu setrvávat a chcete si s nimi osobně popovídat?

Vše jim řekněte. Nejste tady totiž jen od toho, abyste si odvykládali svých X minut prezentace, vzali honorář a jeli “o dům dál”. Ze svého vystoupení můžete do budoucna vytěžit mnohem více, než si myslíte ;-).

Poděkujte posluchačům

Asi každý z nás je vděčný za své publikum, které ho (v dobrém případě) po dobu vystoupení podporovalo a naslouchalo.

Říci na úplný závěr

“To je ode mě vše, děkuji za pozornost”

je elegantní, jednoduché a výstižné  zakončení, ke kterému není potřeba dodávat více.

Poděkování signalizuje opravdový konec a dává divákům možnost a jistotu, že právě teď je ten pravý čas začít tleskat.

 

Zajímá vás vidět naše řečníky v akci? Stavte se na některá z našich vystoupení, které pořádáme ve Vsetíně nebo v Brně.

Moc rádi vás uvidíme :-).